I denne listen finner kan du finne frem til nyttig informasjon om Borettslaget. Er det noe du lurer på, kan du også ta kontakt med styret.
Alle oppfordres også til sjekk av avløp og sluk. Vi har hatt flere tilfeller av lekkasjer pga tette sluk. Hvis lekkasjer skyldes manglende vedlikehold fra andelseiers side, må kostnader dekkes av andelseier.
Balkongene er å betrakte som felleseie. Det skal ikke gjøres endringer som regnes som fasademessige endringer. Styret presiserer at det er god skikk og bruk, og minner om husordensreglene ved bruk av balkongene.
Den enkelte andelseier er ansvarlig for at egen bod er ren og ryddig og at det ikke oppbevares gjenstander som er i strid med husordensreglene og brannforskrifter. Vedlikehold av den enkelte bod er andelseiers ansvar. Årlig vask av fellesareal organiseres av styret, men har du griset, så er det ditt ansvar å rydde opp. Husk at det ikke er tillatt å sette fra seg noe utenfor bodene.
Inngangsdørene til bodanlegget skal alltid være låst. Dørpumper skal ikke demonteres⁄slås av ved behov for åpen dør. Husk også å slukke lyset når du forlater stedet.
Det er ikke tillatt å sette fra seg private eiendeler utenfor bodene.
Borettslagets forsikring dekker ikke skade på eller tyveri av gjenstander i boder eller bodanlegget. Disse oppbevares på andelseiers eget ansvar.
Borettslaget er medlem av borettslagenes sikringsfond for borettslag. Dette gjør at man er sikret om noen i borettslaget ikke kan betale sin husleie
Alle leiligheter og hybler skal inneholde minst ett slukkeapparat for brann, og godkjent brannvarsler. Brannslangen som skal finnes i alle leilighetene er å anse som godkjent slukkeutstyr. Slukkeutstyr dekkes av borettslaget
Vi er alle ansvarlig for brannsikringen i borettslaget, og bes om å sette seg inn i regler for brannsikring. Ved oppussing hvor det kan oppstå mye støv må andelseier midlertidig dekke de kablede røykvarslerne, eksempelvis med plastpose. Ytterligere regler og bruksanvisning finner du under "Diverse Dokumenter".
Oppmøteplass ved brannalarm (markert i rødt)
Borettslaget har avtale med Telia, Flex Premium 100 som er en fleksibel løsning når både TV og internett skal inngå i felleskostnadene. Flex premium 50 gir andelseierne TV - 50 poeng sammen med 100 MBPS bredbånd.
Andelseiere som ønsker det, kan velge bort TV og få mer bredbånd (750 Mbps), eller velge bort bredbånd og i stedet få mer TV (110 poeng).
Du kan lese mer om pakken på https://www.telia.no/borettslag/flex-premium-100/
Dugnad gjennomføres hver vår, hvor vi foretar vårpuss av fellesarealer inne og ute. Vi setter stor pris på deltagelse her, og det er også en unik sjanse til å bli bedre kjent med naboene!
I forbindelse med dugnad blir det også bestilt en container der beboerne kan kaste større ting som ikke skal gå i søppelkassene.
Elektrisk anlegg
Borettslaget har ansvar for elektrisk anlegg i fellesarealene, og frem til sikringsskapet til den enkelte andel.
Andelseier har iansvar for å vedlikeholde alt som har med elektrisitet å gjøre i egen leilighet. Det vil si alt som er tilkoblet hovedstrømledningen som kommer inn til leiligheten. Med andre ord: Andelseier har ansvar for å vedlikeholde sikringsskap , ledningsnett, kontakter, brytere, komfyr, TV, belysning, elektriske husholdningsartikler og alt som er tilkoblet det elektriske anlegget.
Vis forsiktighet: Det er svært begrenset hva ufaglærte har lov til å gjøre på egen hånd av elektroarbeider. Det er likevel enhver andelseiers plikt å undersøke om stikkontakter, brytere, plugger og lignende er unormalt varme, hvorvidt det lukter svidd eller ledninger er misfarget eller ødelagt. Har du mistanke om feil ved det elektriske opplegget i boligen, ta kontakt med elektrofirma.
Borettslaget benytter Lund Elektro til utbedringer i fellesanlegg, men den enkelte andelseier står fritt til å velge godkjent elektrofirma til utbedringer innenfor egen leilighet.
Fellesarealer eies av alle andelseiere i borettslaget. Som fellesarealer regnes bl.a. ganger, trapper, heiser, kjellergang, sykkelboder, søppelrom, takterrasse og arealet utenfor verandaer i 1. etasje.
Fellesarealer kan fritt benyttes av alle beboere, og vi har alle et ansvar for å holde det rent og ryddig. Alle andelseiere har anledning til å ta med egne eiendeler til bruk på fellesarealer mens vi selv er tilstede. Det er ikke tillatt å hensette søppel eller egne eiendeler på fellesareal over natten, eller når vi selv forlater stedet, ref. husordensreglene og vedtektene.
Er du i tvil om reglene/vedtektene, ta kontakt med styret for avklaring.
Borettslaget er tilknyttet fjernvarmeanlegg fra Hafslund Fjernvarme. Oppvarming følger utetemperaturen og går automatisk i tråd med varmekurven som er fastsatt av Hafslund Fjernvarme. Det oppfordres til å benytte termostatrattet på radiatorene for å justere varmetilgangen, blir det for varmt i leiligheten er det bedre at man skrur termeraturrattet noe ned til et lavere tall. Under vinterhalvåret oppfordres det til å lufte i kortere perioder. Det er viktig at radiatorene ikke slås helt av, dette ikombinasjon med kald luft ved lufting kan føre til frost-spreng i radiatorene og frostsikringene i radiatorene sprenges. Beboere er selv ansvarlig for å påse at dette ikke intreffer. Grov uforstand og ignorering av dette vil kunne føre til at beboere kan bli økonimisk ansvarlig for følgeskader ved en eventuell vannlekkasje da forsikringsselskapet ikke detter dette.
Borettslaget benytter USBL som forretningsfører.
Bygningene er forsikret i Gjensidige. Forsikringsnummer 79854404.
· Borettslagets forsikring dekker skader på bygning, vannskade og lignende. Beboer er selv ansvarlig for å ha egen innboforsikring, da borettslagets forsikring ikke dekker beboers innbo.
Alle forsikringssaker må meldes til saksbehandler hos USBL eller Gjensidige.
Det som vanligvis omtales som "fremleie", kalles i den juridiske verden for "bruksoverlating". Mange forhold rundt dette er regulert i Burettslagslova. Styret har valgt å følge den praksis som trekkes opp i loven.
Fremleie (bruksoverlating) er ikke tillatt uten styrets godkjenning på forhånd. Se forøvrig borettslagets vedtekter.
Se under Garasjesameiet.
Generalforsamlinger avholdes årlig, normal i løpet av mai eller juni. Informasjon om frist for å melde inn saker til generalforsamlingen blir sendt ut i forkant av innkalling. Innkalling vil bli sendt ut sammen med saker til behandling i god tid før generalforsamlingen. Har du interesse, lyst og tid til å bli med i styrearbeidet? Send gjerne en mail til valgkomiteen@hasletorg1.no.
På verandaen skal det kun benyttes gass eller elektrisk grill. Kullgrill og engangsgriller er forbudt pga brannfare. Dette gjelder også fellesområder og takterrasse.
Gassflasker skal ikke oppbevares inne i leiligheten eller i kjellerbod.
Sameiets heiser er levert av Schindler Stahl Heis AS, som også har vedlikehold av heisene. Alle heiser har direktealarm til døgnbemannet vaktsentral. Dersom du står du fast i heisen trykk på alarmknappen og du vil bli satt over til vaktsentralen.
Dersom heisen står: ta kontakt med styret, som kontakter heismontøren umiddelbart.
Det er ikke tillatt med hundehold uten godkjenning fra styret.
IN-ordning lar andelseiere nedbetale hele eller deler av fellesgjelden sin når de selv måtte ønske. Usbl har etablert og administrerer en slik ordning for borettslaget. Det er mulighet for nedbetaling 2 ganger per år; 15. mars og 15. september- minimum kr 100 000,- per nedbetaling, så fremt ikke all restgjeld skal nedbetales. Det tilkommer et administrasjonsgebyr per nedbetaling. Les mer på: https://usbl.no/om-oss/kontakt/ofte-stilte-sporsmal/om-in-ordning.
Ved innbrudd i leilighet, bod eller bil i garasjeanlegg, anmeld forholdet til politiet på vanlig måte.
For å hindre innbrudd: husk å lukke inngangsdørene til oppgangene og påse at disse går i lås. Husk også alltid å låse boddør og inngangsdøren til boden når du har vært her. Det skal alltid være lås på boden, selv når den ikke er i bruk.
Vi oppfordrer for øvrig alle sameiere til å være oppmerksomme og ikke slippe uvedkommende inn i fellesområder.
Se Bredbånd
Filter til kjøkkenviften må rengjøres 1 gange pr måned, med varmt vann og oppvaskmiddel. Filter kan også vaskes i oppvaskmaskin. Jevnlig renhold påvirker levetid til vifte og er et viktig brannforebyggende tiltak. Se mer om ventilasjonssystemet til borettslaget under "ventilasjon".
Dersom du skulle trenge reservedeler til avtrekksviften kan dette bestilles på www.airflow.no, søk på Exhausto kjøkkenhettefilter.
Ved oppussing og evt. bytte av kjøkkenvifte er det viktig at vi har en volumhette som er beregnet til sentrale ventilasjonsanlegg, og som har et mekanisk styrt spjeld som både kan justeres ved grunn- og forsterket ventilasjon.
Hasle t-bane (linje 5)
Buss (rute 21, 28, 60, N5 nattbuss og Flybussen)
Les mer på www.ruter.no.
Det er også 2 bysykkelstativer i umiddelbar nærhet ( i Grenseveien og Økernveien)
Leilighetsnummeret er unikt for din leilighet, og er også i tråd med bolignummeret fra folkeregisteret. Alle leilighetene/postkassene er merket med korrekt bolignummer fra folkereisteret. Ved henvendelse til styret/foretningsfører så benyttes kodene 1 for leilighetsnummeret i Grenseveien 58 og kode 2 for leilighetsnummeret i Grenseveien 56.
Leilighetsnummeret finner du på giroen med husleiebetalingen. Nummeret skal også stå på døren til leiligheten.
Veggpanelet på verandaen må vedlikeholdes iblant. Styret vil sørge for å minne om dette, og kjøpe inn maling til veggpanelet. Andelseier er ansvarlig for vedlikehold på egen veranda, og må selv stå for maling av vegpanelet. For de av dere som ikke har tid til å vente på at dette skal bli en fellesaktivitet kan vi opplyse at følgende maling brukes:
S1002-Y Oljedekkbeis
Næringsdelen består av kjøpesenteret og parkeringsanlegget knyttet knyttet til dette. Næringsdelen er ikke en del av borettslaget, men er et eget selskap med bl.a. egen vaktmesteravtale. https://hasletorg.no/kontakt/
Dessverre hender det at nøkler kommer bort, eller at du bare trenger flere nøkler. Siden nøklene til leiligheten din er systemnøkler som også passer til fellesområder som kjeller, sykkelrom, søppelrom og takterrassen, må disse nøklene bestilles gjennom styret. Kostnaden ved å få laget nye nøkler må du som beboer dekke selv.
Send melding til styret med nøkkelnummer (som du finner midt på din eksisterende nøkkel. Starter med RE501). Husk å oppgi navn, adresse, epostadresse og telefonnummer på bestillingen. Bestillingen kan ta 1-2 uker, og leverandøren vil sende faktura sammen med dine nye nøkler direkte til din postkasse. For å spare portokostnader er det også anledning til å hente nøkkelen hos Låshuset i Dronningensgate 25. Hvis du ønsker å benytte deg av denne muligheten, må du opplyse om dette ved bestilling.
Nøkkelbrikker til inngangsdør og inngang fra garasjen Svært mange nøkler har i årenes løp kommet på avveie slik at vi ikke lengre har hatt kontroll med hvem som har tilgang til borettslaget vårt. Nøklene til inngangsdøren på forsiden, og inngangen fra garasjen inn til trapperommet er byttet ut med nøkkelbrikker. Fordelen med nøkkelbrikker er at disse kan fornyes for kun èn beboer som minster dem, uten at dette påvirker noen andre. Alle leiligheter har fått utlevert nøkkelbrikker.
Hvis du mister eller ødelegger nøkkelbrikkene kan du bestille nye via styret. Kostnaden ved nye nøkler må du dekke selv. Send en epost til styret, eller legg en lapp i postkassen merket "Styret". Husk å oppgi navn og leilighetsnummer, samt adresse, epostadrese og telefonnummer. For å spare portokostnader, er det også anledning til å hente nøkkelen hos Låshuset i Dronningensgate 25. Hvis du ønsker å benytte deg av denne muligheten, må du opplyse om dette ved bestilling.
Det er ikke mulig å etterbestille én ny nøkkel til postkassen. Kopier kan som regel slipes opp hos en nøkkelfil. Har du mistet alle nøkler, må låsen byttes, beboer må kontakte en låsesmed for å utføre dette, beboer kan IKKE selv utføre en slik oppgave. Kostnaden for dette påbeløper andelseier.
Oppslagstavle
Borettslaget har en digital oppslagstavle i hver bygning. Her blir det informert om generelle ting som kan være av interesse for alle beboere.
Hvis du ønsker å annonsere f.eks. leie, eller leie ut, parkeringsplass, eller andre beskjeder til dine naboer, kan du legge informasjon om dette i styrets postkasser som finns i oppgangene. Alternativt kan andelseiere sende SMS med kodeord GRENSE56 og/eller GRENSE58 + "din melding" til 59 44 65 30. Teksten må først godkjennes av styret før det legges ut.
Oppussing av leiligheter
Enhver oppussing som innebærer byggtekniske endringer av røropplegg/elektriske arbeider/nedsenking av tak/fjerning av vegger skal kun utføres av godkjente og faglærte håndverkere, og følge sikkerhetskravene satt av gjeldende byggtekniske lover og forskrifter. Endringer/tetting av byggets ventilasjonsanlegg eller montering av motoriserte kjøkkenvifter er heller ikke tillatt. Større oppfussingsarbeider må meldes fra til borettslagets styre. Beboere som ikke overholder disse krav vil kunne holdes økonomisk ansvarlig for byggtekniske avvik, feil og mangler som blir avdekket, og må sørge for tilbakeføring til opprinnelig godkjent standard. Borettslagets styre kan ved tvil kreve dokumentasjon og kontroll av utførte byggtekniske endringer.
Borettslaget har egne parkeringsplasser i garasjeanlegget i kjeller. Garasjeanlegget er et eget sameie sammen med borettslaget Hasle Torg II. De fleste leilighetene har egne parkeringsplasser, noen også med egne boder i tilknytning til disse. Parkeringsplasser kan ikke selges/leies ut til andre enn beboere i borettslaget, det er dermed ikke tillat å leie ut til utenforstående. Feilparkering av biler på borettslagets eiendom (utenfor innganger) og i garasjeanlegget vil føre til borttauing uten forvarsel. Stopp utenfor inngangspartiene tillates kun for kortere tid i forbindelse med av-/på-lessing etc.
For å få et hyggelig inngangsparti for beboere og besøkende er det ikke tillatt med egne lapper på ringeklokker eller postkasser. Kostnaden ved å bestille nye skilter ved innflytting belastes borettslaget. Kostnader ved å bestille ytterligere skilter, f.eks. til hybelleiligheter belastes den enkelte andelseier med kr. 300,- pr. skilt + fakturagebyr.
Trenger du nytt postkasseskilt? Send melding til styret med nytt navn på postkasseskiltet. Husk å oppgi om det gjelder Grenseveien 56 eller 58 og postkassenummer som skiltet tilhører.
Alle radiatorene i hvert bygg er koblet sammen, og det er viktig med et minimum av sirkulasjon til enhver tid, for å holde anlegget ved like. Derfor skal du aldri skru radiatorene lenger ned enn til snøfnugg-ikonet, utenom akkurat når du lufter den (se under).
Hvis radiatoren din ikke avgir varme, er det godt mulig at det er luft i rørene. Du kan selv lufte radiatoren. Hvis du ikke har radiatornøkkel, kan du kjøpe dette i de fleste butikker som selger jernvarer og vvs (F.eks. Jernia, Biltema, Clas Olsson, Kjell)
Ringeklokkeskilt
For å få et hyggelig inngangsparti for beboere og besøkende er det ikke tillatt med egne lapper på ringeklokker eller postkasser. Kostnaden ved å bestille nye skilter ved innflytting belastes borettslaget. Kostnader ved å bestille ytterligere skilter, f.eks. til hybelleiligheter belastes den enkelte andelseier med kr. 300,- pr. skilt + fakturagebyr.
Trenger du nytt skilt? Send melding til styret med nytt navn på ringeklokke. Husk å oppgi om det gjelder Grenseveien 56 eller 58 og nummer på ringeklokken som skiltet tilhører.
For at alle skal ha det hyggelig, ber vi om at det vises hensyn til naboer ved røyking. Dette betyr bl.a. at vi forsøker å redusere tiden døren til leiligheten står åpen, slik at vi unngår at mye røyk siver ut i gangene.
Røyking i gangene og trappene er ikke tillatt. Ved røyking på takterrassen og på fellesarealet utenfor 1. etasje, ber vi om at at dere tar med dere sneipene, og kaster disse på et egnet sted. Vi ber også om at alle viser hensyn til andelseiere som bor i første etasjer, og unngår å kaste sneiper eller andre gjenstander ut av vinduene eller utenfor terrassen.
Når styret oppdager hvem som kaster sneiper og annet søppel, vil andelseier bli belastet kr. 2.000,- for opprydding.
Rens av sluk på badet bør gjøres minimum hvert halvår. Dette for å hindre lukt og lekkasjer.
Kontroll av stoppekran kan være nyttig å utføre en gang i året. Stoppekranene finner du i luken over dusjen.
Borettslaget disponerer tre sykkelboder, en i Grenseveien 56 og 2 i Grenseveien 58 blokkene. Disse ska benyttes primært til sykler og skal ikke benyttes til oppbevaring av andre eiendeler. Dørene inn til sykkelboden skal alltid være låst. Systemnøkkelen din fungerer til alle fellesområder.
Se "Nøkkelsystemet".
Borettslaget har eget søppelrom for husholdingsavfall og papir. Oslo kommune har innført kildesortering så vi oppfordrer alle beboere til å kaste avfall i korrekte poser etter gjeldende regler. Annet avfall som møbler, gjenstander, farlig avfall, avfall fra oppussing etc må beboere selv sørge for at blir innlevert til kommunens gjenbruksstasjoner. Glass-/metallbeholdere finnes oppe ved T-banestasjonen. Hensettelse av gjenstander i søppelrom og i borettslagets fellesarealer vil bli fjernet, og det er innført gebyr på Kr. 2.000,- for ekstra-jobb og kostnader styret får med å fjerne dette. Og det er vel ikke nødvendig å nevne at pappesker skal brettes sammen før de legges i papircontainer?
Avfall kan leveres på avfallstasjoner i Oslo, hvor Haraldrud eller Grefsen er de nærmeste. Hvis du kun har mindre avfall, kan du levere på f.eks. Kampen minigjenbruksstasjon. For veibeskrivelser og mer informasjon om leveringsteder og betingelser besøk: Renovasjonsetaten.
Takterrassen skal være til glede for alle beboerne, og vi har alle ansvar for at den forblir et hyggelig sted for oss alle. Dessverre er det noen som glemmer seg, så vi har vært nødt til å sette opp regler for bruk av takterrassen. Heldigvis er dette helt naturlig for de fleste av oss.
Regler for bruk av takterrassen finner du under "Diverse Dokumenter", "Regler og vedtekter".
Se Bredbånd.
Utleie av boligen aksepteres ikke før andelseier selv har bodd i boligen i ett år. Dette følger av reglene i borettslagsloven. Maks tid for utleie er 3 år. Det er et krav at det søkes om utleie til borettslagets styre. For andeler med hybel gjelder ikke disse reglene, da hybeldelen er beregnet for utleie.
Borettslaget har en driftsavtale med Norsk eiendomsadministrasjon AS som borettslagets vaktmester.
Henvendelser til vaktmester skal fortrinnsvis gå via styret. Det er imidlertid anledning for andelseiere å kontakte vaktmester direkte for å få utbedret enkle oppgaver i egen leilighet. I disse tilfellene vil vaktmester fakturere den enkelte andelseier direkte uten å gå via styret. Kontaktinformasjon til vaktmester er: jonny@dinjoker.no, tlf. 99525000.
Vedtekter for borettslaget finner du under "Dokumenter".
Borettslaget har balansert ventilasjon, dvs. at motorisert kjøkkenvifte ikke er tillat, skifte av kjøkkenvifte med motor vil føre til at hele ventilasjons-systemet vil bryte sammen. Det er heller ikke lov til å dekke til ventilasjonslukene inne i leiligheten. Alle andelseiere anbefales å støvsuge gitteret foran ventilasjonslukene èn gang i året.
Borettslaget har inngått serviceantale med GK inneklima. https://www.gk.no/
Det er anledning til å glasse inn balkongene. Borettslaget har en avtale med Sagstuen AS for å gjøre dette arbeidet. Om andre firmaer skal benyttes, må styret kontaktes for tillatelse.
Borettslaget har videoovervåking av inngangspartier/garasjeanlegg samt søppelrom.